2018. július 04. 18:05 - Nika13

The Crown második évadának forgatása Budapesten

A cikk nagyobb része még 2017-ben íródott.

2017. február 16-án a Netflixes The Crown cimü sorozat Budapesten forgott és ezen a héten még további felvételekre került sor szép fővárosunkban. Ezen napok egyikén dolgoztam statisztaként az egyik legnagyobb magyar statisztaügynökség révén ebben a sorozatban

A Netflix egy stream szolgáltató, mely szerencsére már Magyarországon is elérhető jelenleg, és vélhetően forradalmasítani fogja a tévézést, lévén, hogy ez interneten keresztüli elérhetőséget tesz lehetővé rengeteg filmhez, sorozathoz, tv müsorhoz. Az egy havi előfizetés nem egy nagy összeg, és az első próbahónap ráadásul ingyenes is.

A Netflixnek évek óta egyre több saját gyártású müsora, leginkább sorozata készül, melyek egytől egyig kivétel nélkül minőségiek, köztük számos kedvencem is van (pl. Sense8, vagy a The Killing bár itt csak az utolsó évad készült el általuk). A legismertebb sorozataik rendre Golden Globe vagy Emmy díjasok tehát a kritikai sikerek sem maradnak el. Említésképpen talán a legismertebbek: House of Cards, Orange is the new black, Sense8, Stranger things. Ami még a müsoraik egyedi jellemzője, hogy nem heti adásban mennek le a részek, hanem mindig egyszerre kerül fel egy egész évad. A Jessica Jonest is dícsérik, én még nem láttam, és bár nem vagyok oda a képregényadaptációkért, de erről jókat hallottam.

Már a Sense8 cimü sorozatára sem költött keveset a csatorna, viszont a The Crown már eleve úgy lett beharangozva, hogy ez a szolgáltató és minden idők legdrágább sorozata. A sorozat történelmi és kosztümös, és a ma is uralkodó II. Erzsébet királynő életéről, leginkább a fiatalkori éveiről szól. Ez már eleve felkelti az olyanok érdeklődését, akik szeretik a kosztümös vagy történelmi sorozatokat vagy filmeket. Én személy szerint szeretem a történelmet, történelmi filmeket, és terveim között is szerepelt a sorozatba való „belenézés”, egy ideje már számítógépemen várakozott az első évad. Amikor megtudtam, hogy statisztálni fogok benne, gondoltam már ideje belenézni, hogy mégis tudjam, miben is fogok dolgozni.

Eddig csak az első két részt láttam, de amit ennyi megtekintése után meg lehet rögtön állapítani, hogy valóban minőségi, profi színészekkel, és látszik, hogy valóban költöttek rá rendesen. Már az első részben van vagy 5 tömegjelenet, nagyon szépek és gondosan megtervezettek a díszletek, a kosztümök. A zenéjét pedig nem más írta, mint Hans Zimmer, gondolom ő sem akármihez ír zenét. Szóval mozis minőség, csak éppen sorozat formájában. A főszereplőt Claire Foy-t személy szerint nem ismertem eddig, de arcra valóban emlékeztet a fiatal Erzsébetre, szerintem jó választás volt, és egyébként Golden Globe díjat is kapott ezért a szerepért. A színészek közül nekem John Lightgow az aki magasan kiemelkedik, ő játsza Churchillt. A sorozatból amit eddig láttam lekötött, a másik angol egyébként igen népszerü sorozattal a Downtown Abbey-vel ellentétben (ez szintén kösztümös), ezért szerintem még mindenképpen folytatni fogom.

Tehát már a második évad forog jelenleg (ezt még 2017-ben írtam), melyet részben Magyarországon is forgatnak. Budapest lassan egy második Hollywooddá kezd válni, úgyhogy ez talán már nem is olyan meglepő, hiszen sok minden vonzza a külföldi filmeseket fővárosunkban: jó forgatási helyszínek, olcsóbb térfoglalási és munkaköltségek, jó szakemberek, elég nagy adókedvezmény és viszonylagos nyugalom. És már nem csak az amerikaiak jönnek ide, hanem az angolok, franciák és skandinávok is egyre gyakrabban teszik meg Budapestet forgatási helyszínnek. Jelenleg is több külföldi produkció forog egyszerre, és azt hallottam, hogy az igazi dömping csak nyárra várható.

De visszatérve a sorozatra a második évadról nem olyan sok információ szivárgott ki eddig, a forgatás alapján is annyi derült ki hogy az ötvenes években játszódik. Az már a ruhapróbán kiderült, hogy a ruhákra is valóban sok pénzt költenek, eddig ebben a sorozatban találkoztam talán a legszebb ruhákkal. A mi jelenetünk egy báli/fogadási jelenet volt, ide alkalmi ruhákat kaptunk, az ékszereket és kiegészítőket is nagy gonddal választották ki. Nekem nagy személyes kedvencem a 20-50-es évek haj és sminkdivata, mindig szívesen megyek ilyen filmekbe vagy sorozatokba statisztálni emiatt.

A forgatás helyszíne egy budapesti könyvtár épülete volt, és bár már többször jártam itt, nem is gondoltam volna, hogy az emeleti részen ilyen szép dísztermek vannak, leginkább egy kastélybelsőre hasonlít az egész. Szerintem tökéletes választás volt helyszínnek. A díszlet ezúttal is nagyon precízen volt felépítve, gondolok itt a jelenetnek megfelelő dekorációra, rengeteg élő virág, nem müvirágot használtak. Sajnos az Erzsébetet játszó színésznő nem szerepelt a mi jelenetünkben, de eléggé meglepődtem, amikor Michael C. Hall jelent meg egyszer csak a díszletben, ő játsza Kennedy elnököt, de nekem ő csak Dexter, mert mind a hét évadot szorgalmasan végignéztem vele…. Jackie Kennedy Jodi Balfour volt, akit ugyan nem igazán láttam még semmiben, de egy nagyon kedves és közvetlen színésznőt ismerhettünk meg személyében.  És hát a rendező pedig Stephen Daldry volt, aki egyszerüen nagyon profi, róla nem is kell nagyon mit mondani, nagy élmény volt vele együtt dolgozni. Nagyszerü élmény volt részt venni ebben a produkcióban, még ha csak egy kis szeletét is láthattam az egésznek.

Utólagosan még annyit megjegyeznék, hogy a velünk felvett két jelenetből gyakorlatilag alig valami került végül a második évad végleges verziójába, legnagyobb sajnálatomra, de hát a filmezés világa már csak ilyen.

A The Crown cimü sorozat második évada jelenleg elérhető a Netflixen világszerte. Jodi Balfour alakítását a sorozatban külön kiemelném, mivel a kritikusok is elismerően írtak róla.

 

komment
süti beállítások módosítása