2018. október 05. 21:31 - Nika13

Jaksity Kata bejegyzése saját Facebook oldalán lyme témában

Az írást Jaksity Kata saját Facebookos oldalán találtam, itt megtalálható , de azért ide is kimásolom:

https://www.facebook.com/katalin.jaksity/posts/2278783058815673

Nem nagyon szoktam ilyen posztot kitenni, de most úgy döntöttem, hogy megosztom veletek a kálváriánkat, a kislányom betegségét, illetve elsősorban a diagnózisig vezető utat. Azért teszem, mert nagyon tanulságos és abban bízom, hogy sokaknak segíthetek ezzel és felhívhatom a figyelmet egy alattomos betegségre, amelyről ugyan sok szó esik, de éppen a legfontosabb tulajdonságáról és a tüneteinek többségeről alig. És pont ezért kivételesen erről most a ma megjelent HOT magazinban is meséltem.

Még épp a nyaralásunkat töltöttük és vendégségben voltunk barátainknál, amikor Jázminka az ölembe ült és én egy duzzanatot tapintottam ki a bokájánál. Megijesztett, elkezdtem vizsgálni, persze jött az internet, ahol rengeteg okot találtunk a fiaimmal erre a tünetre, mindenki rándulasra tippelt, az én megérzésem viszont azt súgta, hogy nem ilyen egyszerű a képlet. Első körben ortopédiai problémára gondoltam, ezért ortopéd szakorvoshoz fordultam, aki úgy gondolta, hogy a szalagokkal lehet gond, ezért pihentetést és borogatást javasolt, mondta, hogy sokáig gyógyul. Sajnos azonban kb. 1,5 hét elteltével az egyik este Jázmin már nem tudott ráállni a lábára, és fájlalta. Ijesztő volt, úgyhogy azonnal újabb vizsgálatokra vittem. Három orvos látta egy nap alatt. Ketten azt gondolták, hogy rándulás és majd meggyógyul. A harmadik orvos, a Budaörsi Egészségügyi Központban egy gyermekortopédiai szakorvos volt, akinek ezúton is hálám az alaposságáért. Közölte, hogy nem tetszik neki a dolog és azonnal vizsgálatokat javasolt. Röntgen és ultrahang következett, az azokból származó eredmény pedig csupa kérdőjel lett, ami nem adott megnyugtató választ a bajra. Az orvos elkezdett beszélgetni velem, próbálta felderíteni az okokat. Ez segített eszembe juttatni, hogy Jázminban még a nyár elején egészen pici kullancsot találtam.

A frászt hozta rám, soha egy gyerekemben sem volt, ráadásul a saját kertünkben ment bele. Az eltávolítás után tíz perc múlva már a nyoma sem látszott, de azonnal több orvossal beszéltem, hogy mit kell tenni, mit kell figyelni, állandóan néztem, hogy nem lázasodik-e be. Jól megjegyeztem a dátumot: június 3-án történt a baj és le is fotóztam a kullancscsípést. De hónapok teltek el, és szép lassan elfelejtettem.
Még szerencse, hogy a doktor elkezdett kérdezgetni, mert így jutott eszembe ez a hónapokkal ezelőtti kullancscsípes; a doktor úr is megerősítette, hogy ez okozhatja a panaszokat.

Másnap már el is mentünk az Istenhegyi Génklinikára, ahol meg is csinálták a tesztet, ami egy sima vérvétel. Mivel a lyme teszt eredményére másfél hetet kellett várni, még volt izgalmunk bőven, mert már napi szinten előfordult, hogy Jázika elkezdte fájlalni a lábát és nem tudott ráállni. Ezért még Béres doktorhoz is elmentünk, aki szintén úgy gondolta, hogy a lyme kór okozhatja ezeket a panaszokat.

És végül a teszt is igazolta a lyme kórt. Időpontot kaptunk dr. Esztó Klára doktornőhöz, aki a teszt ismerete nélkül is már úgy gondolta, hogy a boka duzzanatot a lyme okozza.
A doktornő elmondta, hogy nagyon alattomos baktérium ez, ellenáll a gyógyszereknek, ezért kell nagyon hosszú antibiotikum kúra. Jázminnak 40 napig kell három féle erős gyógyszert szednie. Kiderült, hogy Jázmin hasfájasait is ez okozta.
Azt is megtudtam, hogy sajnos az esetek többségében – szemben azzal, ami a köztudatban van – nem azonnal jelentkezik a lyme kór, hanem hetek, akár hónapok elteltével produkál valamilyen tünetet, aminél a legkevésbé gondolnak a lymera. Főleg, mert nem feltételenül jelenik meg a tipikus tünete, a piros kokárda szerű folt sem. Ezért sokszor nagyon későn kerül felismerésre, amikor már súlyos tüneteket produkál, szívritmuszavart, szédülést, emlékezetkiesést.
És a legrosszabb, hogy sokszor nem is veszik észre, hogy egyáltalán volt kullancscsípés.

Ha megtaláljátok a kullancsot, mindenképp fel kell jegyezni a dátumot, és én most azt gondolom, hogy másfél hónappal utana érdemes megcsinálni a lyme tesztet, mert már tünetek nélkül is kimutatható a betegség es korán kezdődhet a terápia. És fontos, hogy szakemberhez forduljatok, mert ők azonnal felismerik a tünetek alapján is.

 

komment
süti beállítások módosítása